Opublikowano

Dress code w pracy, czyli jak powinni być ubrani pracownicy

dress code w pracy - mężczyźni w garniturach, elegancko ubrane kobiety
Oceń stronę

 Jak Cię widzą, tak Cię piszą – to zasada znana od lat. Znajduje zastosowanie na co dzień, ale również w firmach, które starają się dbać o swój wizerunek na każdym polu. Często największy wpływ na sposób ich postrzegania w pracy może mieć tak prozaiczna rzecz, jak ubiór pracowników.

Wiele przedsiębiorstw decyduje się więc, by wprowadzić dress code w pracy. Czasami konkretne zasady dobierania ubioru funkcjonują jednak również na stanowiskach, na których pracownik nie ma bezpośredniego kontaktu z klientem. Kiedy pracodawca może wprowadzić dress code? Jak powinni być ubrani pracownicy? Czy brak przestrzegania zasad ubioru może skutkować karą? Przedstawiamy odpowiedzi na te pytania.

Kiedy w pracy może obowiązywać dress code?

Dress code w pracy oznacza zbiór norm i wytycznych, które definiują zasady wyglądu pracowników. Może dotyczyć konkretnych stanowisk bądź całego personelu firmy. Reguluje w pierwszej kolejności odzież, ale w ramach dress code’u można też zawrzeć na przykład reguły dotyczące makijażu.

O wprowadzeniu konkretnych zasad ubioru i wyglądu w pracy decyduje pracodawca. Takie uprawnienia nadaje mu artykuł 104 Kodeksu pracy. Zgodnie z nim może określić strój, jaki obowiązuje w firmie. Wszystkie związane z nim regulacje musi jednak umieścić w regulaminie miejsca pracy. Czasami dodatkowe zapisy na temat stroju znajdują się także w umowie.

Dress code a ubrania robocze i ochronne

Dress code w pracy ustala zasady stroju służbowego, czasami nazywanego również reprezentacyjnym. Możliwość jego wprowadzenia regulują inne przepisy niż te, które mówią o stroju roboczym i odzieży ochronnej. Pracodawca musi zapewnić ubrania robocze na każdym stanowisku, na którym prywatna odzież zatrudnionych osób jest narażona na zabrudzenie lub uszkodzenie. Ubrania ochronne obowiązują wszędzie tam, gdzie wykonywanie pracy wiąże się z ryzykiem dla życia lub zdrowia.

Kary za brak przestrzegania dress code’u

Przy ustalaniu stroju do pracy pracodawcę obowiązuje ważna zasada. Wymagany ubiór musi zachowywać godność pracownika oraz jego dobra osobiste. Jeśli w miejscu pracy obowiązuje dress code, każdy pracownik powinien zostać o nim poinformowany. W przypadku nowo zatrudnianych osób jeszcze przed rozpoczęciem pracy.

Kary za brak przestrzegania dress code’u powinny być zapisane w regulaminie pracy. Do wachlarza możliwych sankcji należą upomnienia i nagany, a także obniżenie premii uznaniowej. Przepisy w wyjątkowych sytuacjach pozwalają nawet na dyscyplinarne zwolnienie za naruszenie dress code’u. Dotyczy to sytuacji, w których nieodpowiedni strój pracownika zagroził interesom przedsiębiorstwa i jego wizerunkowi.

Dress code w pracy – najważniejsze rodzaje

Dress code w pracy powinien być dopasowany do stanowiska i charakteru wykonywanej pracy. To, jak mają być ubrani pracownicy, zależy od stylu przyjętego w miejscu pracy. Zwykle w firmach obowiązuje jeden z czterech rodzajów dress code’u:

– casual dress code,

– business wear,

– informal attire,

– formal attire.

Casual dress code

Męski dress code w pracy - niebieska koszula Sol's z długim rękawem

Koszulę firmową Sol’s kupisz na https://www.e-logos.pl/produkt/koszula-sols-long-sleeve-shirt-business-men

To najbardziej swobodny rodzaj ubioru służbowego. Ma w sobie łączyć komfort i elegancję. Jest zdecydowanie luźniejszy niż formalny strój, z jakimi kojarzą się banki czy biznesowe spotkania. Dzięki niemu pracownicy są ubrani schludnie, ale czują się swobodnie i nie muszą pamiętać o krawacie czy starannie dobranych apaszkach.

W przypadku mężczyzn taki strój opiera się najczęściej na połączeniu koszuli z dżinsami czy bawełnianymi spodniami. Koszula powinna należeć raczej do tych eleganckich, ale nie trzeba ją zapinać pod szyję, a i rękawy można swobodnie podwinąć. Dla kobiet casual dress code może oznaczać na przykład zwykłą, wygodną sukienkę bądź połączenie dżinsów i bluzki.

Casual dress code to coraz bardziej rozpowszechniony styl ubioru do pracy. Coraz częściej obowiązuje nawet w dużych korporacjach i biurach. Sprawdza się tam, gdzie pracodawcy zależy w dużym stopniu na wygodzie pracowników.

Business wear

To już strój o szczebel wyżej na drabinie formalności ubioru do pracy. To styl absolutnie biznesowy, w związku z czym opiera się na eleganckim garniturze. Uzupełnieniem marynarki powinna być koszula firmowa w stonowanym kolorze, raczej bez jakichkolwiek wzorów.

Nieco większy wybór ubrań niż panowie mają w ramach tego stylu kobiety. Oprócz klasycznych marynarek mogą sobie pozwolić na eleganckie żakiety, a także proste, gładkie sukienki. Obok eleganckich spodni do stylu biznesowego będzie pasować także prosta, ciemna spódnica.

Business wear obowiązuje często na stanowiskach związanych z obsługą klienta w dużych firmach. Nie można sobie wówczas pozwolić na pognieciony strój czy pokazywanie zbyt wiele ciała.

Informal attire

To już zasady ubioru w pracy, które obowiązują przede wszystkim pracowników wysokiego szczebla. Właśnie w ten sposób ubierają się zazwyczaj wszelkiego rodzaju menedżerowie, dyrektorzy czy prezesi. Taki styl obowiązuje na spotkaniach biznesowych na najwyższym szczeblu.

W tym przypadku strój musi być nienaganny, idealnie wyprasowany, bez żadnych zagnieceń. Dla mężczyzn informal attire oznacza obowiązek noszenia ciemnego garnituru połączonego z jasną koszulą oraz krawatem. Do tego dochodzą eleganckie buty. Od kobiet ten typ dress code’u będzie wymagać założenia kostiumu lub eleganckiej sukienki połączonej z żakietem, a także butów na obcasie.

Formal attire

To już ubiór formalny w najwyższym tego słowa znaczeniu. Zwykle mamy tu do czynienia ze smokingiem lub frakiem, i to z dodatkiem muszki. Ewentualnie sprawdzi się stonowany, elegancki garnitur, ale wraz z kamizelką. Kobiety z kolei w ramach ubioru formal attire zakładają suknie wieczorowe czy wręcz balowe.

Strój formalny jest bowiem zarezerwowany dla biznesowych kolacji lub poważnych imprez, na których będą obecni prezesi dużych firm czy dyplomaci. Na co dzień w pracy właściwie się go nie stosuje, ale niektórych pracowników w takich formalnych sytuacjach może obowiązywać.

mężczyzna w koszuli Tee Jays Luxury

Koszulę premium Tee Jays Luxury kupisz na https://www.e-logos.pl/produkt/koszula-tee-jays-luxury-shirt-slim-fit

Dress code w pracy a znakowanie odzieży firmowej

Z wymaganiami, jakie pracodawcy stawiają pracownikom w związku z ubiorem do pracy, często wiąże się kwestia znakowania odzieży firmowej. Ustalając dress code w miejscu pracy właściciel firmy może bowiem wymagać od podwładnych używania odzieży znakowanej logotypem przedsiębiorstwa.

Wtedy pracodawca musi bezpłatnie dostarczyć takie ubrania pracownikom. Znakowanie odzieży firmowej może wzmacniać wizerunek przedsiębiorstwa, kreować jego pracowników na profesjonalistów. Jeśli w znakowane ubrania zostaną wyposażeni pracownicy, którzy jeżdżą w delegacje i wykonują swoje obowiązki poza siedzibą firmy, dodatkowo poprawi to rozpoznawalność przedsiębiorstwa.

Styl znakowania trzeba jednak dopasować do dress code’u. W przypadku bardziej formalnych stylów ubierania się, takich jak business wear czy informal attire, należy zadbać o eleganckie znakowanie. Dobrym rozwiązaniem jest wówczas haft komputerowy, który dodaje ubraniom prestiżu.

Z kolei w przypadku casual dress code’u można zdecydować się także na nadruki wykonywane na przykład sitodrukiem. Ważne, by logo firmy znajdowało się w widocznym miejscu, ale było niewielkie i dość dyskretne.

Zasady ubioru w biurze – o czym trzeba pamiętać?

Mniej lub bardziej formalny dress code w pracy obowiązuje przede wszystkim pracowników biurowych. Przy kompletowaniu ubioru powinieneś więc pamiętać o kilku uniwersalnych zasadach, które obowiązują niemal w każdym biurze.

Duży wpływ na wizerunek mają kolory. W biurach należy unikać barw intensywnych i postawić przede wszystkim na stonowane. Przy wyborze garniturów i marynarek warto postawić na różne odcienie szarości i granatu. Panie mogą sobie też pozwolić na beżowe żakiety. Z kolei przy wyborze koszuli najlepiej postawić na kolor niebieski, sprawdzą się też wszelkie barwy pastelowe. Panie mogą też postawić na biel, panowie powinni ją zachować na najbardziej formalne okazje. Podobnie jest z czernią.

damski dress code z białą koszulą

Koszulę premium non-iron Neoblu Blaise kupisz na https://www.e-logos.pl/produkt/koszula-non-iron-neoblu-blaise

Strój do pracy musi być czysty i schludny. Powinien być dobrany z zachowaniem zasad harmonii. Oznacza to, że ubrania muszą do siebie pasować. Dress code w pracy może też nie pozwalać na przychodzenie do biura w mocno wzorzystych ubraniach.

Zasady ubioru w pracy najczęściej wiążą się też z zakazem eksponowania ciała. Chodzi o duże dekolty, odsłonięte ramiona czy stopy, a w przypadku panów również łydki. Inaczej może być czasami jedynie wówczas, gdy w firmie obowiązuje casual dress code.

Kobiety, które pracują w biurze, muszą też pamiętać o dyskretnym makijażu i zadbanych paznokciach. Niemile widziany jest również nadmiar biżuterii – zwykle przyjmuje się, że powinny to być nie więcej niż dwa elementy. Panowie muszą pamiętać o odpowiednim dopasowaniu krawata oraz o pasku, a także długości skarpetek. Należy je dobrać tak, by w czasie siedzenia nogi nie były widoczne spod nich i spodni.

Podsumowanie: najważniejsze zasady ubioru w pracy

Dress code w pracy leży w gestii pracodawcy. Zgodnie z przepisami może on wyznaczyć normy obowiązujące w miejscu pracy oraz kary za brak ich przestrzegania. Zwykle w firmach, które wprowadzają dress code, obowiązuje jeden z czterech stylów ubioru: casual dress code, business wear, informal attire lub formal attire. Każdy z tych rodzajów dress code’u zakłada dobór nieco innych ubrań. Zawsze należy jednak pamiętać o stonowanych kolorach, harmonijnym zestawieniu elementów odzieży czy unikaniu nadmiaru biżuterii i odsłaniania ciała.

Zainspirowała Cię ta historia?

Przygotowaliśmy coś specjalnie dla Ciebie: